On EdgeComment

Idag startar en ny epok

On EdgeComment
Idag startar en ny epok

För ett halvår sedan hörde Anna Lovehed av sig och berättade om hennes nystartade projekt EPOK, ett webmagasin som skildrar livet mellan raderna och fokuserar på människorna bakom äventyren. Något som kan tyckas självklart men som ofta glöms bort och göms bakom alla mediers filter. Igår släpptes första webbupplagan och vi kan inte annat än att säga “WOW, fantastiskt jobb!”

 
Klicka på bilden för att komma direkt till EPOKs nylanserade webbmagasin

Klicka på bilden för att komma direkt till EPOKs nylanserade webbmagasin

”När alla sitter i sin vrå och gör sin grej och allt tickar på, då brukar jag tänka jäklar, vad fint det här är.” Anna Lovehed är EPOKs grundare, främsta drivkraft och en ständig energikälla. När vi andra känner nej, nu orkar vi inte längre. Då är det Anna som drar i oss. Får oss att fortsätta lite till och påminner om varför vi gav oss in i det här från första början.

Anna beskriver det som att ha tagit stafettpinnen i en bransch där spelreglerna redan är etablerade och ramarna satta.

”Vi lyfter en fråga som väntat på att bli lyft. Många hör av sig och säger att de är glada att vi gör det här. Att starta ett helt nytt magasin med en ny touch i en bransch som sen länge tillbaka har definierat vad som är ett äventyr, hur en story ser ut och vem som får publiceras, är en utmaning men också ett äventyr i sig”, säger Anna Lovehed.

Målet är skapa djuplodade berättelser med fokus på outdoor och livsstil. Jämställdhet är en självklarhet och hållbarhet något som går rakt igenom hela produktionen. Vad är det då vi vill uppnå med EPOK?

Anna berättar om att komma närmare människan. Att lyfta personen bakom äventyret, skrapa innanför skinnet och ställa frågor som är obekväma. Att berätta sanningen på ett djupare plan, bortom coola bilder och episka åk.

”Ibland kan kan det bli tragiskt eller ledsamt eftersom det ofta är någon form av tragedi som gör att man förändrar sitt liv. Men det gör det mer intressant tycker jag. Människan är komplex och vi vill, så långt det går, kunna förmedla hela spektrat av en människas liv”, säger Anna.

Hållbarhet är viktigt och magasinet är webbaserat med 1-2 exklusiva tryckta upplagor per år. Där samlas det bästa från webben plus några unika reportage. All utformning av annonser och reklam görs av redaktionen. Fördelen är att kunna styra designen men också att kunna ställa krav på annonsörerna.

”Det här kräver mer av oss men samtidigt har vi kontroll över helheten. Det är viktigt för att vi ska kunna hålla visionen om ett nytt uttryck levande. Vi vill vara i framkant. Och vi kan ställa en direkt fråga till de företag vi jobbar med om hur de ser på miljö och hållbarhet. Hade vi jobbat med reklam på det traditionella sättet skulle vi varit styrda på ett annat sätt”, säger Anna.

Att skapa ett nytt magasin från grunden tar tid och 1.5 år efter att idén föddes är första numret klart.

”Om man kliver ur bubblan och tittar på det utifrån är det helt fantastiskt. Det som började med en diskussionsgrupp på cirka 60 personer är idag en redaktion med fotografer, skribenter och webbdesigners. Alla gör ett fantastiskt jobb och jag är så imponerad över hur vi lyckats driva igenom det här. Många gånger har jag frågat mig själv vad jag håller på med men jobbet med EPOK har gett mig så mycket. Det har öppnat upp dörrar till vänskap och ger mig kraft att hantera annat i livet”, säger Anna.

Text: Lina Johansson

För mer läsning: https://epokmagasin.com/