Yosemite - by Emma

Hej gänget!

Jag är en 21 årig dalkulla som älskar skidåkning i alla dess former. Mina föräldrar gick med i Bjursås IK Alpint i hopp om att familjen en dag skulle kunna åka skidor tillsammans i Alperna. De anade inte hur stor kärleken till sporten blev för ”lilltjejen”! Nu, 15 år senare är skidor centralt i mitt liv, resor till Alperna har blivit många men inte med familjen. Istället för att susa ner för pisterna i Chamonix har mamma och pappa fått stå och frysa i det där vädret bara Idre kan leverera; storm och minus 16 grader, snökanoner som dånar. Istället för att ta en öl i solen har de fått stå och valla mina skidor till sent på kvällarna och leverera matlådor och mellanmål i pisten. Istället för att åka med hela familjen till Alperna har de fått uppleva min skidåkning genom bilder där jag försökt visa hur fantastiskt det verkligen är. De har gjort min hela skidkarriär möjlig! Från den där första kvällen i Bjursås där jag såg den ”enorma” backen ta form framför mig och vi försiktigt rörde oss neråt, till i år då jag flyttade till USA för att bli en del av Sierra Nevadas alpina lag.

Innan jag flyttade till USA gick jag fyra år på Tärnaby Alpina gymnasium, var en del av det alpina juniorlandslaget och studerade på Tärnabys skidakademi. Efter det femte och sista året i Tärnaby kände jag att det var dags för något nytt. Tävlandet gick sådär hemma och jag var i ett stort behov av ett miljöombyte. Jag började därför kommunicera med några tränare här i USA och kom i kontakt med Sierra Nevada College. När de erbjöd mig ett bra stipendium bestämde jag mig för att testa på college idrotten och ett liv i USA. Att lämna mitt bekväma liv i Sverige med alla nära och kära upplevdes både spännande och läskigt. På flyget över atlanten började jag känna klumpen i magen, men jag antar att det är vad jag anser att leva on edge betyder. Att leva utanför sin comfortzon.

Livet här i USA har hittills varit riktigt bra. Jag bor bredvid den enormt stora och vackra sjön Lake Tahoe i ett samhälle som heter Incline Village och miljön här är extremt vacker. Jag har även hunnit med att besöka ett av världens finaste naturreservat, Yosemite. Då besöket i parken varit en dröm i flera år var det inte svårt att övertala min rumskompis att följa med. Vi drog ihop ett gäng och åkte dit i tre dagar för att vandra.

Resan till Yosemite började klockan 1 på en torsdag för drygt en månad sedan. Parken som är mycket populär kräver bokning av campingplats ca 6 månader i förväg. Vi var inte sugna att vänta så länge så vårt mål var att få en plats på en camping med ett ”first come first serve” system. När vi anlände till campingen 05.30 på morgonen var kön redan lång och vi fick ingen plats. Vi hade dock riktigt tur och fick dela plats med två eldsjälar till campare som såg vår olycka och bestämde sig för att hjälpa oss. Yosemite bjöd på strålande sol och varm luft vilket var en skön kontrast till nätterna som bjöd på temperaturer under nollstrecket. Delar av gänget var inte så vana med att campa och det gav mig många skratt. Jag fick också försöka komma över min rädsla för björnar då de var överallt och anledningen till varför man inte kunde campa vart man ville.

Under loppet av tre dagar hann vi se Nevada Falls, Vernal Falls och Yosemite Falls alla tre helt fantastiska vattenfall som var en riktig utmaning att bestiga. El Capitan och Half dome som är två av de finaste och mest unikt formade berg jag sett. Och sist men inte minst min favoritplats Glacier Point, en vy som inte kräver någon vandring alls. Vi klev upp fyra på morgonen och körde i ca en timme för att äta frukost och se solen resa sig bakom bergen.

Parken bjuder på en stor variation av vandring med olika svårighetsgrader, alla med fantastiska vyer. Det går inte att jämföra med något jag sett förut! När vi satte oss i bilen för att åka hem var jag riktigt trött, hade fyra nya härliga blåsor på fötterna och en bränna på ryggen som kommer vara fram tills jul. Men det var det definitivt värt. Här är “några” bilder från resan.

Massor med kramar,

Emma

Blogg: www.emmastenvall.com

Instagram: emmastenvall

Vill du också dela din story? Maila stories@onedge.se