Roadtrip genom Europa

Den hösten var en höst utan någon egentlig plan

Det var sista veckan på sommarjobbet och från ingenstans ringde en vän och frågade om jag ville följa med på en roadtrip genom Europa, med fokus på surf. Jag fick en timmes betänketid, sen skulle han vara framme hos blocketannonsens ägare. En skogsgrön Volkswagen med westfalia-tak blev trettiostusen kronor senare vår. Två månader lång roadtrip från Sverige ner till Portugal väntade oss.

Den 28e september började vi åka genom Sverige ner mot Trelleborg för att ta färjan över till Rostock. Vi bilade genom Tyskland när vi började märka hur folkan körde långsammare och långsammare. Till sist när vi i trettio knyck sakta kämpade oss upp för en backe på autobahn, bestämde vi oss för att svänga in i Köln för att kolla upp bilen och samtidigt hälsa på en vän. (Rekommenderar Köln för övrigt. En mysig, lagom stor stad där ölen kommer i 20 cl glas och folket är hur trevliga som helst.)

Det var egentligen perfekt att bilen började gå sönder i just Tyskland. I hemlandet för Volkswagen måste någon kunna lösa problemet, tänkte vi och hoppades på det bästa när vår mekaniker dök tillbaka upp efter en tur med bilen. Han kollade på oss och skrattade nästan när han sa ”KAPUTT”. Första tanken var att försöka ta oss hem igen och rädda bilen i Sverige. Vår då tre dagars långa resa höll på att ta slut. I smått panik ringde jag pappa som gav oss det goda rådet att blåsa ur bränsleslangen. Tydligen blir diesel klumpig om bilen stått stilla en längre period och täpper då till. Sagt och gjort, det funkade! Vi på väg igen, med FART den här gången.

Vi åkte igenom Belgien och Frankrikes landsbygd. Landsbygden i Frankrike var utan tvekan min favorit, av alla omgivningar, att roadtripa längs. Vi undvek motorvägarna och åkte på små asfalterade vägar genom byar och åkrar. Vi stannade utanför en förort till Paris och tog tåget in mot centrum för ett besök i Eiffeltornet. Sen tog vi tåget tillbaka och åkte vidare bort från staden för att hitta ett mysigare ställe att övernatta på, med vårt portabla hus.

Vårt surfande började i Hossegor, strax norr om Biarritz. För mig som bara surfat ca en månad innan var vågorna svåra. Vi tog oss vidare till Biarritz och jag köpte min första bräda och våtdräkt.  Det var september och lågsäsong och mindre folk i vattnet. Under en vecka bilade vi fram och tillbaka i Bayonne (typ Biarritzkusten) och över till spanska San Sebastian (Donostia). Mina favorit surfspots är Hendaye, strax söder om Biarritz men även ett ställe mitt i staden, vid huset på piren då det var där jag kände mig mest säker med min nivå på surfing. Det bästa med Frankrike var att det fanns uteduschar och vattenkranar överallt, vilket uppskattas mycket av en camper.

Efter Frankrike bilade vi en supertråkig, lång väg rakt igenom Spanien. Nästa stopp blev Portugal, där vi stannade i tre veckor. Vi var mest i Ericeira, vilket också var det sydligaste stoppet på resan. Vi hade mycket kompisar som jobbade där och därför kände till surfen bra. Dessutom hade jag varit där en gång tidigare när jag lärde mig surfa på Lapoint. Ericeira blev därför en trygg och självklar plats för oss att stanna lite längre på. Vi sov flera nätter på parkeringen ovanför Foz do Lizandro, den BÄSTA sovplatsen genom tiderna, med en favorit-surf-spot precis nedanför. Utsikten var fantastisk och så fort vi vaknade och tittade ut kunde vi avgöra om surfingen var något att ha eller inte. Vi stannade också i Peniche när surf-världs-touren var där. Även i Frankrike hann vi se touren och det gav sjukt mycket inspiration. Peniche rekommenderar jag då det är som en halvö vilket göra att man lätt kan ta sig överallt för att hitta surf som passar just den dagen. Det finns alltid något. Norr om Peniche finns en av världens strösta vågor, Nazaré. Jag rekommenderar den verkligen inte för surfing men åk och kolla på den, mäktigt och några få surfare kan också ses i vattnet.

På vägen hem mot Sverige igen tog vi kustvägen genom Spanien. Det var en mycket finare resa med lite olika stopp, bland annat stannade vi i Biarritz igen, men vågorna började bli lite för svåra för mig. Det var i början av november och vi bestämde och för att hoppa surfandet ett tag och tog en de-tour till franska Rivieran. Det är ganska stor skillnad på väder och värme från Atlanten på västkusten till Medelhavet.  Medelhavet var varmt, behagligt och turkost vilket kändes skönt efter det grå, kyligare havet vi surfat i tidigare. Vi stannade några timmar i Saint Tropez, åkte förbi Nice och stannade i Monaco i en dag. Polisen som kollar pass på gränsen till Monaco var topp tre trevligaste vi träffade på resan. De gav oss och bilen komplimanger och förklarade att de minsann inte skulle ge en så fin bil böter men att många andra i Monaco gärna skulle göra det om vi parkerade där. Om ni har en van och ska till Monaco, parkera femtio meter innan gränsen, där finns det en fin parkering längs vägen som är gratis att stå på. Sen är det tjugo minuters promenad in till city. Inne i staden är det minsann inte tillåtet med husbil.

Under de sista dagarna lyckades vi pricka in karnevalen i Köln. En stadsfest som går att jämföra med valborg i Uppsala eller Lund, där hela staden klär ut sig i maskeraddräkter och firar….någonting.

Det bästa med resan

+ Vi tog tillfället i akt och hälsade på vänner på vägen. Ibland kändes det bra att få byta ut madrassen i bilen mot en riktig säng eller duscha i en riktig dusch. Dessutom bli det lätt lite för mycket att umgås hela tiden bara två personer på en så liten yta.

+ Tiden på året var perfekt för en roadtrip. Inte för varmt inte för kallt. Vågorna vart dock lite för stora för min nivå på surfing den sista veckan.

+ Vi tog med oss cyklar vilket var superskönt. Vi hade gjort ett surfrack till cyklarna men det använde vi dock aldrig.

+ Det är perfekt att ha en bil när man surfar, då kan man alltid åka vidare om det är en surfspot som inte passar.

Mindre lyckat

- Eftersom vi hade ett högt tak på bilen kom vi inte in på alla parkeringar. Nästan alla stränder i Frankrike har maxhöjd på ca två meter vid parkeringarna (markerat med en planka). Vissa brukade tydligen skruva ner den där plankan men så långt gick vi aldrig. De är alltså bättre att ha en bil med ”pop-top” tak, så man kommer fram lättare överallt.

- Om jag gjort om det hade jag himla gärna tagit färjan över från Gibraltar till Marocko och fortsatt resan där.

- Det hade absolut sin charm att åka med vår gamla folkabuss men ibland önskade vi oss något som gick lite fortare än 80km/h, framförallt på autobahn.

Tips

x Ha god tid för resan så man inte behöver ha en fast plan vart man ska och när. Jag hade gärna stannat och cyklat lite på franska landsbygden eller bara upptäckt fler småstäder.

x Vi sålde bilen efter resan för samma pris som vi köpte den för så utan bilens kostnad gick resan på 15 000kr och då räknar jag med allt jag köpte under; besin, mat, surfbräda, våtdräkt, vax osv. Vi hade gasolkök i bilen och hade kunnat laga mer mat än vi faktiskt gjorde.

x Strunta i de största vägarna om du har tid. Sök på google maps och använd funktionen för att bara välja landsvägar till rutterna, då upptäcker man så mycket nytt och fint.

x Köp ingen papperskarta, kör på Gps och ladda ner kartan/vägen när du har wifi.

x ÅK! Det är en sjukt härlig upplevelse och Europa är väldigt lätt att resa igenom, passa på om du har tid.

Hör av er om ni vill ha mer tips eller har frågor!

/Elin Edling

Instagram @elinification

Vill du också dela din story? Maila stories@onedge.se