JAPAN ENLIGT EBBA

Hallå Hallå, Ebba Olsson här! Reports for duty!

Jag kommer från Östergötland - Ödeshög, en liten kommun med Vättern, Omberg och E4:an som grannar.
Imorse när hela familjen var samlad vid frukost diskuterade vi vad man ville lägga pengar på allra helst. När alla skulle säga vad jag helst spenderade pengar på var de ingen tvekan - RESOR!
Jag har rest mycket med mina föräldrar och efter gymnasiet fortsatte jag med att resa och framför allt i långa perioder. Australien, Österrike, Kanada, USA, México & Japan.

Att binda nya kontakter, möta andra kulturer och testa nya saker är nånting som ligger mig varmt om hjärtat! Jag har alltid varit en person som föredrar att se möjligheterna framför motgångarna och jag vill uppleva allt som livet har att erbjuda. Jag är en person med högt självförtroende men med låg självkänsla. Att resa har stärkt mig så mycket och jag har blivit så mycket tryggare genom detta. Jag vill verkligen uppmuntra till att om du känner dig osäker eller vill bryta dig loss från vänner du vet inte är bra för dig så våga res och helst ensam eller varför inte med en nyfunnen partner via On Edge, facebook eller instagram.

Going forward. Ända sedan jag var liten har jag spenderat mina lov i svenska fjällen, men det var under min första skidsäsong 16/17 i St Anton som jag verkligen fick upp ögonen för skidåkning på ett nytt sätt! Absolut, det kan ha varit mer bärs-drickande än vad det var skidåkning men det var ändå efter den vintern i alperna jag gick och köpte mig ett par riktiga puderlagg. För vintern därpå väntade Kanada. Nu sitter jag här en söndagskväll i mars och är sedan några dagar tillbaka hemma från några veckor i Japan och tänkte dela med mig utav mina bästa tips och trix som jag tagit med mig därifrån!

Puder till morgon, middag, kväll var det vi hade förväntat oss men det  blev inte riktigt så. Såhär i efterhand hade vi nog velat åka ännu tidigare på säsongen än vad vi gjorde men eftersom vi kom hem från nio månader i Kanada i september månad så var vi tvungna att få upp reskassan igen. Säsongen i Japan sträcker sig från december till mars och det är dem kalla vindarna från Sibirien och norra Kina som gör att det kommer flera meter snö under vinterhalvåret men på grund av det tropiska klimatet kan man vänta sig en hel del rejäla regnskurar när temperaturen stiger - vilket hände när vi var där.  Vi kom dit i början av februari och stannade till början av mars men hade sjuk otur med vädret. Det är dock de sista som går att göra nånting åt så vi såg till att det inte fick sabba vår resa utan vi hade det hur bra som helst ändå!

För de första, maten var över all förväntan. Jag trodde vi skulle leva på nudlar och sushi (vilket vi gjorde 5 dagar i veckan) men när vi fick tillfälle tog vi oss till de japanska köken och fick smaka de bästa av de bästa. Det finns en kedja som heter Ichiban som gör den bästa Ramen i Japan och jag kan intyga att det stämmer! Går du och handlar i matbutiken så kan du hitta allt från jordgubbsmargarin till torkad fisk i nötmix så det finns en del att välja på och förhoppningsvis något för alla. Fisk och skaldjur är dem experter på i Japan. Deras lax var bland de bästa jag ätit! Nudlar finns de såklart i alla former och smaker och är, som hemma i Sverige, bland de billigaste alternativet till middag, likaså färdig sushi. Jag tror vi betalade 20kr för 12 bitar, kap!

Jag förstår varför det kallas puder-meckat. Offpiståkningen är verkligen lättillgänglig och det är så roligt att åka skog! Jag var lite nervös först eftersom Kanada ex. bjuder på öppna vyer och inte alls samma terräng men man vande sig snabbt. Vi hade som sagt sjukt otur med vädret så resterande veckor blev det mycket tid i pisten.

Priserna i Japan är ungefär samma som här hemma i Sverige.  De största utgifterna var flyg, boende och liftkort. Hakuba har flera olika skidsystem att välja bland och vi köpte dagspass under veckorna vi var där. Köpte man ett dagspass, ungefär 450kr, ingick det en lunchkupong och inträde till Onsen (varma japanska källor) vilket var ett stort plus! Japan älskar kuponger och det är med dem man kan få riktigt bra och prisvärda deals!

Vi tog oss runt med kollektivtrafiken, buss, tåg och tunnelbana. Riktigt smidigt och framförallt med tunnelbana i Tokyo där avstånden är enorma. Det är billiga priser och man får se väldigt mycket. Man kommer också närmare lokalbefolkningen. Vi åkte taxi från hotellet i Tokyo till busstationen och att få en taxi med sju skidbagage-resväskor OCH sju personer var inte det lättaste. Alla taxibilar är väldigt små och det är inte många av chaufförerna som vill ta alla dessa väskor .. (vi delade upp oss!). Slutsatsen är att taxi INTE är att föredra hehe.

RES MED ROLIGA OCH GENUINA MÄNNISKOR! Förra vintern åkte jag till Kanada med Frida och Ida. Vi pratade ihop oss om att göra en till skidsäsong efter vi träffat varandra i St Anton och bestämde oss senare för att åka till andra sidan jordklotet. Väl där träffade vi Gustav, Mårten, Nicklas, Issa och vi blev the squad med mottot- allt löser sig. Vi flyttade till Vancouver Island, åkte på en roadtrip i USA och några månader senare till Japan. Utan dem stjärnorna hade inget varit detsamma. Så se till att hänga och hitta roliga och genuina människor, det är halva grejen!

10 SNABBA OM JAPAN

• Det tyder på dålig uppfostran om du äter, dricker eller röker samtidigt som du går.

• SPOTTA INTE PÅ GATAN!

• Det finns knappt en enda papperskorg och gatorna är fläckfria!

• Det är knäpptyst på tunnelbanan.

• Japanerna sover ÖVERALLT. På restauranger, ståendes på tunnelbanan, på caféer etc.

• Varje toalett har sittvärme, högtalare och vill man så kan man lyxa till det med en ”inbyggd intimdusch” om vi säger så.. hehe.

• Gå inte mot rött!

• Japaner är ett vääldigt artigt folk. Viktigt att man tackar (arigato) för all service man får.

• Att sörpla vid maten visar ett tecken på uppskattning och artighet.

• Japan är ett av världens säkraste länder!

Japan är fascinerade på så många sätt. Maten är spännande, arkitekturen unik och det finns shopping för alla smaker och plånböcker! Utöver det kan du gå på de mest konstiga caféerna du kan tänka dig och det behöver inte alls vara så dyrt att resa till Japan som alla föreställer sig utan det finns många sevärdheter som är gratis och den bästa maten hittade vi i de lokala köken där dem knappt pratar engelska. MEN att resa är inte gratis så för att ro i land behöver man ju såklart lite plus på kontot. För att resa runt i Japan i fem veckor räknade vi med att ha runt fyrtiotusen kronor och det skulle täcka alltifrån flyg (blackfriday+sas ungdom), boende, mat, liftkort, det mesta helt enkelt. Det är ju alltid individuellt när det kommer till vad man spenderar men i stora drag räknade vi med den summan. Mellan alla mina resor har jag varit hemma och jobbat för att dryga ut reskassan. Åkt hemifrån med en ”bas” sedan jobbat på de ställen jag rest till för att få det att gå runt, precis som många gör här hemma!

SÅ vad har jag kommit fram till? Japan är ett överraskande land så planera inte alltför mycket innan du är på plats utan de bästa tipsen får man från locals och det dyker upp restauranger runt varje hörn, jag menar i ett land med 413 Michelin-stjärniga restauranger är de svårt att bli besviken.

NU knyter jag ihop den här säcken och om du vill följa mig vidare så kika in på min Instagram ebbamariakristina och på min blogg nouw.com/ebbamariakristina där jag skriver om mina resor och andra härligheter!

OVER AND OUT, kör hårt alla grymma brudar där ute!

Stora Kramar, hoppas vi ses!