StoriesOn EdgeComment

Hawaii under ytan

StoriesOn EdgeComment
Hawaii under ytan

Aloha!!! 

Det känns underbart att få vara del av detta fantastiska forum med äventyrstjejer. Jag heter Ebba Forsgren och är född och uppvuxen i Åre. Jag tänkte dela med mig av ett äventyr som fick mig att bli kär i havet. Eftersom jag är från Åre har jag alltid varit en ”bergs-tjej” och har aldrig prioriterat att spendera mycket tid i havet. Men i augusti 2016 tog jag min resväska och flyttade till Hawaii på obestämd tid. ”Jaha då började hon surfa” tänker ni säkert. Surfing på Hawaii i all ära, men jag hittade faktiskt mitt kall under ytan.

En dag introducerade min kompis nämligen mig till fridykning (dykning utan tuber). Jag ska inte ljuga; den första gången jag var ute i vattnet refererade min kompis till mig som ”jerry of the water”. Det var faktiskt inte lätt att hålla koll på snorkel, cyklop, fenor, min GoPro-kamera, som jag bestämt skulle ha med mig och samtidigt inte drunkna. Ingen bra början med andra ord. Men när min kompis förklarade att det jag behövde göra var att slappna av föll bitarna på plats. Jag låg vid ytan och fokuserade endast på min andning. Sedan dök jag ned igen, ett antagligen ganska fult ”duck dive” och innan jag ens förstod vad som hände var jag nere vid botten. Tio meter under ytan! Väl där nere upplevde jag ett lugn, en tystnad och en harmoni som jag aldrig tidigare upplevt. Jag ryser nu när jag sitter här, ett år senare och tänker tillbaka på den stunden. Att vara helt själv, utan tuber eller andra distraktioner. Bara koraller, mjuk sand och färgglada fiskar som sällskap var helt magiskt och jag visste direkt att jag hittat en ny passion. 

 
IMG_1482.JPG
 
 
IMG_1791.JPG
 
 
IMG_7252.JPG
 

För er som inte vet vad fridykning är, tänkte jag berätta lite mer om hur ett fri-dyk går till. Jag är själv fortfarande väldigt mycket nybörjare och har inte gått någon kurs, men det var så här jag lärde mig och det har fungerat riktigt bra.

Innan man kliver i vattnet är det viktigt att ta god tid på sig på stranden för att värma up, eller rättare sagt varva ner. Att vara avslappnad är som sagt nyckeln till ett lyckat dyk. Meditera, gör lungstretcher och bara fokusera på att ta långa djupa andetag för att bygga upp lungvolymen och för att få ner pulsen.

När man väl befinner dig i vattnet och ska göra sitt första dyk (efter diverse mindre uppvärmningsdyk) ska man först ligga vid ytan med huvudet nedåt och andas genom snorkeln i några minuter. Innan sista andetaget är det viktigt att andas du ut så att all luft ur lungorna töms. Detta gör man med hjälp utav magens kraft.  Sen börjar inandningen. Den kan lätt ta en halv minut för det man vill uppnå är att långsamt dra in så mycket luft som möjligt och fylla upp magen, lungorna, halsen och munnen med luft.

Sedan släpper man snorkeln, fäller ned överkroppen tilll ett lodrät läge och sen är det bara att ”glida” ner genom vattnet. Tummen och pekfingret håller på näsan för att tryckutjämna hela vägen ner och för att simma nedåt används benen, långsamt med minsta möjliga ansträngning. När man nått botten eller så långt man villl simma ner rekommenderar jag att ta en stund där nere för att kolla sig omkring och njuta utav stunden innan man långsamt simmar uppåt igen.

 
G1070732.JPG
 
 
G0051174.JPG
 
 
G0372229.jpg
 

Tillbaka uppe vid ytan är det viktigt att ta några återhämtningsandetag och signalera till sin ”dive buddy” (alltså den man dyker med) att man är okej. Säkerhet är en utav de viktigaste aspekterna med fridykning, då våra kroppar utsätts för en annorlunda och mycket påfrestande ansträngning. Det är därför viktigt att se till att alltid ha någon som passar ditt dyk.

Visst är det coolt vad våra kroppar kan göra om vi bara andas rätt?! Sedan mitt första dyk har jag lyckats tagit mig ner till tjugo meter men målet är att ta mig ner ännu längre!

Mahalo and keep living ON EDGE!!!